Friday, November 30, 2012

Seniman H.M Busrah : Dari Semenyih ke Jalan Ampas

Oleh : Harith Faruqi Sidek

Allahyarham H.M. Busrah ketika muda  (kredit: cinemamalaysia.com.my)


“..Siapa tu?...Maznah ya?..” itulah antara dialog yang diucapkan oleh seniman lagenda H.M Busra dalam filem Seniman Bujang Lapok, meskipun adegan yang melibatkan beliau hanya sampingan, namun kehadirannya dalam filem tersebut cukup terkesan dan diingati sehingga ke hari ini. H.M Busra atau nama sebenarnya Mohamad Busra Bin Hashim mula menjejak kaki di Studio Malay Film Productions di Jalan Ampas pada pertengahan tahun 50an sebagai pekerja biasa, sebelum beliau diberi peluang membintangi filem-filem keluaran syarikat berkenaan dengan membawa watak komedi.

Menjadi Seniman
Nama H.M Busra muncul sebagai bintang komedi sezaman dengan Ibrahim Pendek, S. Shamsuddin, Aziz Sattar, Ahmad C. dan M.Rafi. Sepanjang penglibatan beliau dalam dunia perfileman di Studio Jalan Ampas, beliau telah membintangi lebih kurang 30 filem, dan yang pastinya dikenang ialah Tiga Abdul, Seniman Bujang Lapok dan Ali Baba Bujang Lapok. Sewaktu di Jalan Ampas, sudah menjadi kelaziman bagi beliau untuk minum di warung kopi yang terletak di hadapan studio MFP sambil ditemani teman rapatnya seperti Ibrahim Pendek, S.Shamsuddin, Aziz Sattar, S. Sudarmaji, Mustafa Yassin dan Malik Sultan Muda (Berita Harian, 12 April 1981: 7). Menurut laporan Zainuri Misfar, selain berlawak, HM Busra juga mempunyai kebolehan bermain trumpet dan biola.

Pulang ke Semenyih
Selepas Studio Jalan Ampas ditutup pada sekitar bulan November 1967, H.M Busra telah pulang ke Malaysia sebagaimana kebanyakkan seniman-seniman lain yang berasal dari Malaysia, termasuk juga Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. Dari Singapura, H.M Busra kembali ke kampung halaman beliau di Semenyih, disitulah beliau memulakan perusahaan membuat kicap, menternak ayam serta membuka tapak semaian. Menurut laporan Sulaiman Jeem (Berita Harian, 12 April 1981: 7), perniagaan yang diusahakan oleh HM Busra itu mendapat sambutan dan maju. Beliau dan keluarga menetap di Kampung Sungai Macang, Jalan Sungai Lalang, Semenyih, Selangor.

Pencalonan Anugerah ‘Pelawak Terbaik’
Didalam kesibukan menguruskan perniagaan, H.M Busra sempat juga berlakon dalam filem “Langit Tidak Selalu Cerah” yang turut dibintangi oleh Mokhtaruddin dan Uji Rashid. Filem ini mendapat sambutan, dan HM Busra sendiri telah terpilih sebagai antara calon penerima anugerah “Pelawak Terbaik” bagi Pesta Filem Malaysia ke-2 pada 7 April 1981. Selain daripada itu, beliau juga sempat bertindak sebagai pengarah filem ‘Dunia Terbalik’ , sebuah filem komedi yang turut membariskan pelakon veteran seperti Wahid Satay, Normadiah, Ibrahim Pendek, Norlia Ramlee, S.Shamsuddin serta menampilkan muka baru, Julie Dahlan dan Azim Chan.( Berita Harian, 25 Jun 1980:5).

Allahyarham HM Busrah (dibulatkan) bersama barisan pelakon 'Dunia Terbalik', Dari kanan, Azim Chan, Normadiah, Julie Dahlan, Penerbit Filem, Wahid Satay dan Norliah Ramli. (Sumber : Berita Harian, 25 Jun 1980)

Perginya seorang seniman
Pada malam selasa, 7 April 1981, ketika berlangsungnya Pesta Filem Malaysia ke-2, HM Busra telah meninggalkan majlis berkenaan lebih awal. Sebelumnya beliau telah memberitahu hasrat untuk pulang lebih awal kerana penat  kepada Seniman S. Sudarmaji yang kebetulan duduk disebelah beliau pada malam itu. Menurut S.Sudarmaji (Berita Harian, 9 April 1981), sewaktu dalam perjalanan pulang dari Stadium Negara, dimana Pesta Filem Malaysia ke-2 diadakan, beliau ternampak kereta milik HM Busra berhenti di pinggir Jalan Yoke Yew, lalu beliau memberhentikan kereta dan merapati kereta berkenaan. S.Sudarmaji kemudiannya mendapati HM Busra ada didalam kenderaan tersebut, namun beliau kelihatan tidak bermaya sambil mengadu sesak nafas, lantas S. Sudarmaji bergegas untuk mendapatkan Ambulan. Sekembalinya beliau ke kereta Busra, didapati seniman tersebut telah pun menghembuskan nafasnya yang terakhir, iaitu kira-kira antara jam 11.00 malam hingga 11.30 malam. Pada ketika itu Allahyarham HM Busra berusia 48 tahun.

Wajah Allahyarham sekitar tahun 1980an (Sumber: Berita Harian, 12 April 1981)

Kasih kakak hingga ke akhir hayat
Lebih  trajis lagi ialah, sebaik sahaja berita kematian arwah disampaikan kepada keluarganya di Semenyih, kakak Allahyarham yang berusia 60 tahun, Shamsiah Sarmin, tiba-tiba rebah dan meninggal dunia, dipercayai akibat terlalu sedih dan terkejut dengan berita kematian adiknya. Kedua-dua jenazah, Allahyarham HM Busra dan kakaknya disemadikan sebelah menyebelah di Tanah Perkuburan Islam Semenyih. Allahyarham HM Busra meninggalkan seorang balu, Salmah Yusof dan lima orang anak, Rosilawati, Mohd Suhaimi, Rosmilah, Mohd Afendi dan Rosailah (Bernama, 6 Februari 2000).


-          Al-Fatihah –

 

Rujukan :


A. Jalil Salleh (25 Jun 1980), Taukeh kicap arahkan filem ‘Dunia Terbalik’. Berita Harian. P.5

Busra Meninggal, kakak mati lepas dengar berita (9 April 1981), Berita Harian.p.1

Sulaiman Jeem (12 April 1981), Mengenang kembali actor lawak H.M Busrah. Berita Harian. P.7

Zainuri Misfar (30 Januari 2000), Tuah Busra pada badan. Bernama.

Zainuri Misfar (6 Februari 2000), Keluarga Busra terharu. Bernama.

6 comments:

Unknown said...

terima kasih diatas blog ini..

Uncle Joess said...

Terima kasih banyak2. Semoga anda diberi pahala oleh Allah dgn kerja kecil anda yang tinggi nilainya ini.

kecik_imba said...

thx for the blog..it's means a lot..

Erin said...

Thanks for the story. My late grand uncle I never get too see

Unknown said...

Blog yg sangat bagus banyak kenangan semasa di jalan ampas dulu semoga Almarhom dlm rahmat dn ridho Allah aamiin..

Unknown said...

Sy yg menetap di Semenyih berbangga dgn HM Busra, rupanya ada juga aktor legenda zaman Jalan Ampas bersemadi di sini. Alfatihah.