Tuesday, November 27, 2012

Si Wira (1982 - 1993) : Kisah trajis orang utan termasyur negara.

Oleh : Harith Faruqi Sidek


Wira...orang utan yang paling terkenal di Malaysia dan yang pertama dilatih di Zoo Negara. (Gambar : NSTP)


 Mungkin ramai yang masih ingat akan si Wira, orang utan yang terkenal di Malaysia. Semasa hayatnya, Si Wira ini diangkat menjadi mascot tahun melawat Malaysia tahun 1990 dan untuk itu pastinya wajah dan kelibat beliau dapat dilihat dipapan-papan promosi serta acara-acara besar anjuran kementerian pelancongan. Namun mungkin juga ramai yang tidak tahu disebalik kemasyuran itu, kehidupan si Wira sebenarnya tidaklah segalanya indah, malah ada peristiwa hitam yang trajis pernah beliau alami. Wira telah dilahirkan pada 4 Oktober 1982 dan tercatat dalam sejarah sebagai orang utan pertama yang dilatih oleh Zoo Negara.


Atas faktor keselamatan, Wira dipisahkan dari ibunya

Menurut Veterinar Zoo Negara, Dr. Vellayan Subramaniam (Berita Minggu, 23 September 2012:25), ibu Wira yang dinamakan ‘Jane’ akan berada didalam kemurungan setiap kali selepas melahirkan anak, lalu ia akan membunuh setiap anak yang dilahirkan dengan cara memasukkan bayinya kedalam kain yang digulungkan, sebelum mencampakkan mereka kedalam air dan dibiarkan lemas. Oleh kerana tidak mahu kejadian yang sama berulang, sewaktu Jane mengandungkan Wira, Dr. Vellayan telah meletakkan ibu orang utan itu dibawah kawalan rapi oleh beliau sendiri. Sebaik sahaja Wira dilahirkan, atas faktor keselamatan, ia terus dipisahkan daripada ibunya dan diletakkan dibawah jagaan Dr. Vellayan untuk dibesarkan. 

Wira bersama salah seorang jurulatihnya.

Ditatang ibarat seorang bayi

Sebagai seorang Veterinar yang terlatih, Dr. Vellayan telah membesarkan Wira dengan sempurna, malah ibarat seorang bayi manusia, begitulah juga belaian yang diterima oleh Wira dari kakitangan Zoo Negara pada ketika itu. Menurut Dr. Vellayan yang juga merupakan Veterinar pertama di Zoo Negara, beliau membesarkan Wira seperti anak sendiri, hinggakan Wira begitu manja dengannya, malah ketika kecil dan masih berlampin, Wira akan tidur diatas dada Dr. Vellayan. Tidak hairanlah ketika kematian Wira, Dr. Vellayan adalah antara insan yang paling sedih, hinggakan tugas melakukan bedah siasat yang sepatutnya dilakukan oleh beliau terpaksa ditangguhkan, sehinggalah hari ke-11 kematian Wira, barulah Dr. Vellayan mempunyai kekuatan untuk melakukan tugas yang lazimnya begitu mudah beliau laksanakan sebagai seorang Veterinar yang berpengalaman. Selain Dr. Vellayan, Wira turut dilatih oleh dua orang jurulatih peribadi, iaitu Norsaidi Abdul Ghani dan Daud Abdul Majid.

Wira ketika berusia 6 tahun bersama pramugari MAS yang meraikannya. (Gambar : NSTP)

Mempunyai penaja

Ibarat seorang selebriti, Wira mendapat perhatian ramai, malah harijadinya turut diraikan dengan kek dan dana sumbangan. Wira juga mempunyai penaja peribadi, iaitu Bousted Holdings Berhad yang telah menaggung segala kos sara hidup Wira, sejak ia dilahirkan (Bernama, 26 Oktober 1990). 

Wira sewaktu menyambut hari jadinya yang pertama pada 4 Oktober 1983. (Gambar : NSTP)


Wira sedang menghiburkan pengunjung Zoo Negara. (Gambar : NSTP)

Kematian yang trajis

Pada hari Selasa, 20 April 1993, Wira telah ditemui mati lemas didalam parit di kawasan tempat tinggalnya oleh petugas Zoo Negara pada sekitar jam 4.30 petang. Pada ketika itu Wira berusia 11 tahun, dan menurut Dr. Vellayan, kejadian mungkin akibat dibuli oleh rakan sekumpulannya. Hasil bedah siasat mendapati Wira berada dalam keadaan sihat lalu mengesahkan kemungkinan yang disebut oleh Dr. Vellayan, Wira mungkin telah dipukul oleh kumpulan orang utan yang berada didalam kumpulannya sebelum jatuh ke dalam parit dan lemas. Kematian Wira memang dirasai oleh warga Zoo Negara, malah kehilangan buat negara juga, kerana Wira merupakan orang utan terlatih yang berkebolehan menghiburkan para pengunjung. Selepas kematian Wira, Zoo Negara telah mengambil inisiatif melatih beberapa orang utan yang diharap dapat menggantikan peranan yang dimainkan oleh Wira.


Rujukan :

Birthday – Orang Utan (26 Oktober 1990) Bernama.

Efi Hafizah Hamzah. (28 April 1993), Gone but not forgotten: Zoo Negara to honour Wira by preserving his remains. Malay Mail.

Mona Ahmad (23 September 2012) Tinggalkan isteri mahu bersalin untuks ambut anak unta. Berita Minggu. P.25

Natasha Nadarajah (22 Jun 2008) Dr Vellayan and his animal kingdom. New Sunday Times, p.32

Wira yang menjadi mascot Malaysia mati (24 April 2012) Bernama.

Zoo throws birthday party for Wira (5 Oktober 1990) News Straits Times.

No comments: