Sunday, November 18, 2012

Warisan Darah dan Airmata di Muzium Perang Pulau Pinang.

Oleh : Harith Faruqi Sidek


Pintu masuk Muzium Perang Pulau Pinang

Antara lokasi yang menarik untuk dilawati jika melancong ke Pulau Pinang ialah Muzium Perang (War Museum) yang terletak di Batu Maung, atau alamat lengkapnya Lot. 1350, Mukim 12, Daerah Barat Daya, Batu Maung, 11960, Pulau Pinang. Muzium merupakan kubu perang yang asalnya dibina oleh tentera British sekitar tahun 1930an sewaktu era perang dunia kedua, ianya dibina sebagai langkah mempertahankan Pulau Pinang daripada serangan musuh. Kubu ini dibina dengan keluasan 20 ekar diatas Bukit Batu Maung, projek pembinaanya dipertanggungjawabkan kepada pasukan jurutera diraja British ( The Royal British Engineer) dengan bantuan buruh dari kalangan rakyat tempatan serta yang dibawa dari tanah jajahan British yang lain. 

Grafik kawasan muzium yang seluas 20 ekar.

Kubu ini dilengkapi dengan terowong bawah tanah serta kemudahan ketenteraan yang lain seperti kubu peninjau, berek tentera, penjara, kubu anti kapal terbang, meriam, pusat rawatan dan lain-lain. Sewaktu Pendudukan Jepun sekitar tahun 1942, kubu ini telah ditawan dan dijadikan markas dimana tawanan perang ditahan, diseksa dan dibunuh oleh tentera Jepun. Antara peninggalan yang menarik ialah dikawasan ini masih kekal beberapa buah perkuburan milik tentera British dan Jepun, malah kawasan dimana tentera Jepun melaksanakan hukuman pancung turut dipelihara.

Menurut seorang petugas, muzium ini mula dibersihkan untuk dipelihara pada tahun 2002, iaitu pada ketika projek pembangunan di kawasan Batu Maung mulai rancak, sebelumnya kubu lama ini terbiar dalam misteri, malah Bukit Batu Maung itu juga dikenali sebagai 'Bukit Hantu'. Pengurusan muzium perang ini dibawah tanggungjawab Penang War Museum Sdn. Bhd. Para pengunjung dikenakan yuran masuk sebanyak RM20 untuk dewasa dan RM10 untuk kanak-kanak atau tiket keluarga (2 dewasa dan 2 kanak-kanak) bernilai RM55.

Tiket keluarga bernilai RM55 (dua dewasa dan dua kanak-kanak).

Bag Galas milik tentera British

Ruang pengudaraan bagi salah satu bilik bawah tanah yang dibina

Selaras senapang yang dibekalkan bagi kegunaan tentera Gurkha.

Berus Gigi dan Ubat Gigi yang digunakan oleh tentera British

Antara peralatan peribadi yang dibekalkan kepada tentera, peralatan ini dipercayai dikilangkan di  Australia, ianya turut digunakan dalam perang Korea.

Laluan dalam lorong yang masih kukuh. Untuk merasai pengalaman masuk ke terowong ini, pelawat akan dibekalkan dengan lampu picit oleh petugas dek kerana terowong ini memang gelap dan tiada sumber pencahayaan asli.
Telaga yang dibina oleh Tentera pasukan Jurutera Diraja British

Tempat asal dimana salah satu senapang anti kapal terbang diletakkan


kuarter bagi pegawai pangkat tinggi  yang bertugas mengikut giliran.

Tangga asal menuju kawasan meriam yang masih dalam keadaan asal.


Dua buah peluru sebagai hiasan

Salah satu daripada 20 senapang anti Kapal Terbang yang terdapat di Kubu ini, senapang ini mampu menembak sejauh 14,000 kaki, untuk mengelak dari ditembak, pasukan udara Jepun terpaksa menerbangkan pesawat melebihi sekitar 16,000 kaki di udara.

Kubu peninjau dengan tapak mesin gun.

Kawasan dimana tentera Jepun melaksanakan hukuman pancung!!..

Peralatan yang digunakan oleh tentera Jepun bagi menyiksa tahanan perang mereka.

Bilik dimana tahanan perang diseksa oleh tentera Jepun

Bilik yang menempatkan generator yang menjadi sumber tenaga letrik bagi kawasan kubu ini.

Kawasan dimana tahanan perang dipancung oleh tentera Jepun yang bernama Suzuki. Setelah mangsa dipancung, Suzuki akan menitiskan darah yang menitik dari pedang beliau kedalam botol wain. Menurut kepercayaan, bangsa yang darahnya diminum tidak akan berani bangkit menentang tentera imperial Jepun.

Sistem kumbahan yang digunakan di setiap kuater, siapa agaknya yang ditugaskan untuk mengosongkan tong-tong najis itu ya...

Kuater pegawai British, kuater ini boleh menempatkan sehingga 11 orang pegawai.

Buku-buku yang terdapat di bilik pegawaitentera  British, tidak pasti sama ada buku-buku tersebut adalah yang asal atau sekadar hiasan.

Siren kecemasan yang digunakan...tuil perlu dipusingkan untuk menghasilkan bunyi.

Alat pemadam api (seperti yang ada di sekolah sekitar tahun 1980an) yang ada di Kuater tentera British.

Lokap yang digunakan untuk mengurung tahanan perang.

Kuater yang dikhaskan untuk tentera Melayu yang bertugas di Kubu ini.

Salah satu bilik di kuater askar melayu, ianya boleh menempatkan seramai 14 orang tentera. para pengunjung diberi amaran adanya ular di kawasan berek ini.


Dapur yang terdapat di kuater tukang masak yang khusus menyediakan makanan untuk askar melayu, antara menu yang sering disediakan ialah yang berasaskan daging, roti, ubi kentang dan kari.

Bilik tidur dikuater yang dikhaskan untuk Tukang Masak.

Bangunan yang menempatkan bilik-bilik rawatan yang diasingkan mengikut kategori penyakit.

Bilik yang dikhaskan untuk pegawai perisik tentera.

Perabot yang terdapat didalam bilik khas untuk pegawai perisik tentera.

Salah satu bilik bawah tanah yang terdapat didalam kubu ini.

Salah satu terowong yang agak moden dibina oleh tentera British, ianya mempunyai binaan yang kukuh serta sistem pengudaraan yang baik seandainya pintu terowong gagal dibuka.

Penulis berada di tebing Bukit Batu Maung, kelihatan di latar belakang adalah jambatan kedua Pulau Pinang yang nampaknya sudah hampir sempurna pembinannya (sikit lagi nak bersambung).


Melawat ke Muzium ini adalah amat disyorkan bagi pencinta sejarah, penyelidik atau para pelancong, ianya dapat memberi sedikit sebanyak gambaran nyata tentang warisan kehadiran tentera British dan Jepun di Tanah Melayu ketika kancah perang dunia kedua.

3 comments:

Zie said...

pernah pergi muzium perang nie... luas sesangat.. penat bjalan tp best jugak... banyak boleh kita tengok kat situ....

Cik puan Anna said...

Ya.. baru saja melawat. Mmg bagus utk mengimbau sejarah Malaya. Ia adalah outdoor muzium jadi mmg ke na xplore..

Hayalan said...

Come visit Malay Heritage Museum at UPM Serdang Selangor, Malaysia

The uniqueness of Malay heritage collection focuses on its true identity through the exhibition of ancient Malay and religious manuscripts, high quality textile, household item and weaponry.

http://www.sciencepark.upm.edu.my/public/edupark_location/malay_heritage_museum-4392
http://www.sciencepark.upm.edu.my/public/edupark-6222