Selepas kejayaan ‘Sate Ria’, perniagaan berasaskan makanan
tempatan secara francais yang seterusnya ialah ‘Murtabak Pak Din’. Murtabak Pak
Din diusahakan oleh Shamsudin Lah yang berasal dari Kota Bahru,
Kelantan. Beliau memulakan perniagaan murtabaknya sekitar tahun 1978 di Kota Bahru,
sebelum berhijrah ke Kuala Lumpur dan membuka warung di Kampung Pandan dan Pasar Keramat Dalam. Oleh
kerana sambutan orang ramai yang menggalakkan, Pak Din telah membuka empat lagi
cawangan warungnya. Melihatkan kejayaan serta kemasyuran murtabak Pak Din, Mara
Holdings telah menawarkan program pengembangan perniagaan tersebut secara francais.
Berbeza dengan ‘Sate Ria’ yang
berkonsepkan restaurant, Murtabak Pak Din menggunakan konsep yang berkos rendah dan memadai diniagakan di warung atau gerai. Menurut
Pak Din, resepi murtabaknya berasal dari Mekah dan beliau sendiri mempelajarinya
dari salah seorang saudaranya, beliau tidak bersedia mendedahkan resepi
berkenaan secara terperinci, sebaliknya memberi gambaran bahawa kelazatan
murtabak beliau adalah hasil dari adunan daging, bawang serta rempah yang baik.
Pada 10 mac 1988, Perniagaan dengan label 'Murtabak Pak Din' secara
francais telah dilancarkan oleh Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk
Tajol Rosli Ghazali. Pakej francais yang ditawarkan oleh Mara Holdings bernilai
RM3,500, kos ini termasuk yuran penyertaaan sebanyak RM200. Antara syarat yang
terkandung ialah, Pak Din sendiri bertanggungjawab menyediakan inti murtabak, sementara
Mara bertanggungjawab keatas perkhidmatan jualan, termasuk memastikan setiap
peserta francais mematuhi piawaian yang ditetapkan. Para peringkat awal, Mara
menawarkan 5 warung Murtabak Pak Din yang terletak di Bangsar, Bangi, Kajang
dan Shah Alam (dua warung) selain 7 warung yang diusahakan sendiri oleh Pak Din
yang terletak di Keramat, kampung Pandan, Medan Mara Kuala Lumpur, Cheras,
Dayabumi, Sungai Besi dan Jalan P.Ramlee. Purata jualan keseluruhan pada ketika
itu amat menggalakkan, kira-kira 3000 keping murtabak dapat dijual dalam sehari
dari kesemua warung yang ada. Set hidangan Murtabak Pak Din mengandungi timun,
bawang dan sos dan bermula dengan harga serendah RM1.20.
Seterusnya Mara telah bekerjasama dengan MARDI untuk
menambah baik produk Murtabak Pak Din, iaitu dengan memanjangkan tempoh luput inti
makanan berikut kepada seminggu, pada ketika itu inti dan kulit murtabak Murtabak
Pak Din hanya bertahan selama 24 jam sahaja sebelum menjadi basi. Namun
usahasama Pak Din dengan Mara Holdings tidak kekal lama, beliau mengambil
keputusan membatalkan perjanjian dengan anak syarikat Mara itu dan meneruskan
perusahaan Murtabak Pak Din mengikut kaedah dan perancangan beliau sendiri.
Setelah ‘berpisah’ dari Mara Holdings, Murtabak Pak Din kemudiannya terus
berkembang dan cawangannya dibuka di timur tengah iaitu di Kaherah, Madinah dan
Jeddah (TST,2 May 1989). Namun ‘panas tidak sampai ke petang’, perniagaan
Murtabak Pak Din menemui nasib yang sama seperti ‘Sate Ria’, kemunculan ramai
pesaing yang dapat menghasilkan murtabak yang setanding kelazatannya dikatakan antara
puncanya, malah seperti yang disebut oleh Wan Sabri Wan Hussin dalam bukunya ‘Etika
dan Amalan Perniagaan’, perniagaan Murtabak Pak Din dikatakan mula merudum
apabila salah seorang pekerjanya membocorkan ‘resepi rahsia’ Murtabak Pak Din
kepada orang ramai (2004:p.72).
Rujukan:
Francais
Scheme to start off with Pak Din’s Murtabak (18 November 1987). The Straits
Times.
Kamarulzaman Salleh. (22 Julai 1988). Pak Din Murtabak to go international. The Straits Times.
Kedai francais ala 7 eleven diperkenalkan.(24 Julai 1997), Utusan Malaysia
Pak Din scales new peak of success. (11 Mac 1988), New Straits Times.
Pak Din to sell his murtabak in M-East. (2 May 1989), The Straits Times.
Wan Sabri Wan Hussin. ‘Etika dan Amalan Perniagaan. Kuala Lumpur:Utusan Publication. 2004.
No comments:
Post a Comment