Saturday, February 15, 2014

Gimnasium Rakyat yang pertama di Malaysia.

Oleh: Harith Faruqi Sidek

Keratan akhbar The New Straits Times bertarikh 30 Disember 1988.

Gimnasium Rakyat yang pertama di negara ini terletak di Taman Tasik Perdana, ianya merupakan projek usahasama diantara Kementerian Belia dan Sukan dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. KBS bertanggungjawab menyalurkan dana sebanyak RM50 ribu bagi peralatan gimnasium, sementara Dewan Bandaraya Kuala Lumpur merupakan pemilik serta pengurus gimnasium ini. Yuran yang dikenakan bagi keahlian gimnasium ini amat rendah, iaitu diantara RM5 hingga RM20 (mengikut jenis keahlian). Malah pada hari ini terdapat Gimnasium Rakyat yang menawarkan yuran lebih rendah iaitu RM2.

Berdasarkan direktori Gimnasium Rakyat di Malaysia pada tahun 2012 yang disediakan oleh Kementerian Belia dan Sukan, terdapat 91 buah Gimnasium Rakyat telah beroperasi seluruh negara. Projek ini terbukti berjaya melahirkan ramai ahli sukan kebangsaan selain membantu dalam menggalakkan gaya hidup sihat dikalangan  komuniti setempat.


Rujukan:

For fitness buffs: first people's gymnasium to open next month (30 December 1988). The New Straits Times.

Gimnasium 1Malaysia jayakan gaya hidup sihat (17 Jun 2013). Sihar Harian.

Gimnasium rakyat perlu tapak baru(14 Ogos 2013). Sinar Harian.

Kementerian Belia dan Sukan. Direktori Gimnasium Rakyat di Malaysia. at http://www.kbs.gov.my/dokumen2012/direktoriGym.pdf ( akses pada  15 Februari 2014).

No comments: