Saturday, December 20, 2008

Penggemar Kopitiam

OldTown White Coffee


Kopitiam Kawan



Station Kopitiam

Rasanya tentu ramai antara kita yang gemar menjamu selera di kopitiam. Pak Yob mungkin merupakan antara berjuta rakyat malaysia yang menjadi pelanggan tegar pelbagai rangkaian restoran kopitiam di Malaysia. Menyingkap kembali sejarah kopitiam bersumberkan wikipedia, Kopitiam atau kopi tiam adalah kedai kopi dan sarapan tradisional yang terdapat di Malaysia dan Singapura. Perkataan "kopitiam" merupakan gabungan perkataan "kopi" dari bahasa Melayu dengan perkataan bahasa Hokkien bagi kedai (店; POJ: tiàm). Dalam erti kata lain, "kopitiam" bermaksud "kedai kopi". Sajian kopitiam biasanya terdiri daripada satu tawaran yang ringkas: beraneka pilihan makanan yang mengandungi telur, roti bakar dan kaya, serta minuman seperti kopi, teh, dan Milo

Apa bezanya kopitiam dengan warung-warung kopi di kampung-kampung yang telah berzaman membina legasi, kenapa agaknya istilah "kopitiam" begitu komersil berbanding kedai kopi atau warung kopi? mungkinkah sebutannya yang agak menarik?. Kalau kita sedar, starbuck dan coffee bean yang agak berprestij itu juga adalah dari keluarga kedai kopi juga.
Apa menariknya kopitiam ini selain namanya itu?, pada Pak Yob yang menarik pastinya "signature" menu mereka. Setiap kopitiam pasti mempunyai hidangan istimewa yang menjadi identiti mereka, lalu tidak boleh kita andaikan semua kopitiam itu sama saja menunya.

Kopitiam yang Pak Yob gemar ialah "Bangi Kopitiam" ( dipunyai oleh Kid, bekas gitaris Search)dan "Old Town White Coffee". Ada juga kopitiam lain yang pernah Pak Yob "masuk" seperti "Kopitiam Kawan" (milik Ezzah Aziz Fawzy), kopitiam ini sesuai bagi penggemar makanan sihat kerana manunya bebas msg. Terkini baru tadi Pak Yob menjamu selera di Station Kopitiam di Seremban.

No comments: