Tuesday, November 18, 2008

Matlamat Tidak Menghalalkan Cara



Nampaknya isu mahu berbogel sekumpulan aktivis mendapat perhatian meluas rakyat jelata. Isu ini bersambut dari satu pejabat ke pajabat yang lain, dari penguasa agama sehingga ke penguasa undang-undang. Pokoknya rata-rata rakyat malaysia boleh dikatakan tidak tergamak melihat sekumpulan manusia terjerit terlompat dihadapan bangunan SUK tanpa seurat benang dibadan mereka. Mereka ini seolah sepakat bahawasanya dengan memecat pakaian, maka segala matlamat akan tercapai

Mungkinkah ini hanya gimik politik? Atau sebagai satu tindakan terdesak lantaran ada hajat yang tidak dipenuhi. Apakah kumpulan ini benar-benar berani mahu bertelanjang? Atau hanya gertakan yang disengajakan demi menarik perhatian media.

Jika tindakan berbogel ini adalah jalan paling efektif bagi menunjukan rasa tidak puas hati maka bayangkan hampir seluruh rakyat Malaysia akan berbogel sebagai tanda tidak puas hati atas kenaikan harga minyak dan barang. Bayangkan stesen-stesen minyak dipenuhi oleh manusia bertelanjang bulat kerana tidak puas hati dengan kenaikan minyak, atau kedai-kedai runcit penuh dengan makcik-makcik yang tidak berbaju kerana tidak puas hati dengan harga beras dan barang keperluan asas lain yang tinggi.

Mungkin lebih menarik lagi jika sekumpulan artis terkenal tanahair ”berpakat” untuk berbogel kerana membantah penganugerahan pingat kebesaran kepada seorang artis terkenal dari mumbai. Atau mumgkin akan ada wakil rakyat yang berbogel dalam dewan parlimen kerana tidak puashati dengan tindakan lawan mereka. Senario ini besar kemungkinan tidak akan menjadi kenyataan, kerana majoriti rakyat malaysia selain dari kumpulan terbabit masih rasional dan punya maruah yang tidak boleh ditolak ganti dengan sebarang perkara.

Memang lucu jika difikirkan dan dibayangkan walaupun agak geli geleman jugak. Memang tidak dinafikan bahawa mereka ada memasang niat yang murni, mahu memperjuangkan nasib masyarakat dalam kelompok miskin, mereka mahu membela nasib golongan yang didakwa tertindas atas tindak tanduk kerajaan negeri, namun dalam usaha kearah itu, sepatutnya mereka ini lebih rasional dan memilih jalan yang tidak menyimpang dengan moral dan norma hidup sebagai seorang insan yang bertamadun, matlamat tidak menghalalkan cara, lalu berfikir sematangnya, setiap masalah terhidang pelbagai jalan penyelesaianya, tinggal lagi terpulang kepada kita mahu memilih jalan yang mana.

4 comments:

McBudu said...

Ada orang dah mengamalkan protes telanjang ni sejak dulu lagi. Satu contoh yang jelas ialah protest kenaikan harga air, mereka pakat telanjang masa mandi!

(18SX)

Harith Faruqi Sidek said...

he..he..termasuk ko ke tu..

indica said...

Bukan per tu..diorang saja nak masuk M'sia book of records kot..

payarumput21 said...

hahaha.. Malaysia Boleh..

:-)