Friday, December 23, 2011

alahai SBPA...

Hari ini dimaklumkan pelaksanaan SBPA (Skim Baru Persaraan Malaysia) ditangguhkan, ekoran bersetuju dengan gesaan Cuepacs agar penelitian yang lebih ambil atas skim yang melibatkan lebih kurang 1.2 juta penjawat awam. Laporan sebenarnya boleh diakses melaui URL berikut

http://cuepacs.blogspot.com/2011/12/cuepacs-pm-setuju-tangguh-pelaksanaan.html

Nampaknya ramai yang terbantut perancangan bagi tahun 2012, yang nak tukar kereta baru, nak renovate rumah, nak beli laptop baru, nak tambah potongan tabung haji hatta yang berniat lebih murni nak tambah "duit sumbangan" buat orang tua kat kampung.

Tapi pakyob tgk golongan muda ( atau lama lagi nak pencen) yang lebih ghairah membicarakan soal laba yang bakal mereka nikmati, berbeza dengan kakitangan yang menjelang usia pencen...mereka lebih prihatin soal berapa usia persaraan mereka. Malah lebih mengejutkan pakyob, rupanya dah ada rakan-rakan dikalangan penjawat awam yang telah pun menandatangani surat opsyen berhijrah dari Skim SSM ke SBPA.

Kenapa tangguh? semuanya ekoran bantahan dari Cuepacs yang sangsi dengan kadar "laba" yang ketara bezanya antara kakitangan pelaksana (dulunya disebut kakitangan sokongan), profesional dan pentadbiran dengan penajawat diperingkat tertinggi Premium. Memang mudah untuk memahami asas bantahan mereka itu, apatah lagi skim ini "dilepaskan" tanpa dokumen sokongan yang lengkap....semua masih kelam dengan sistem ini.

Pakyob takda la beria sangat, tapi ada la pergi taklimat di UKM semalam, bukan apa, nak tengok banyak mana gaji yang nak naik tu...hari ni makyong tolong periksa dalam web MOHE...rupanya gaji baru pakyob dah dimasukkan dalam sistem HRMIS kementerian...berapa jumlahnya? syukurla...walaupun jauh bezanya dengan yang penjawat dijawatan premium tu dapat. Kecewa jugakla bila dah tangguh....tapi pakyob percaya Cuepacs sememangnya dari dulu berjuang untuk menambahbaik taraf hidup penjawat awam secara total lantas dalam hal penangguhan ini, ianya tidak terkecuali. Datuk Omar Osman meskipun nampak membengis tapi pakyob yakin beliau rasional dalam mengemukakan rasa hati Cuepacs dalam pertemuan dengan Memanda Perdana Menteri. Semoga SBPA yang direstui Cuepacs nanti lebih baik dari yang ada sekarang ( walaupun tak pasti dimana cacatnya versi semasa ini....mungkin jarak gaji antara gred yang ketara kah?).....


Datuk Omar Osman (Presiden Cuepacs)

Taklimat SBPA di bilik senat UKM


nak tahu gaji anda dalam SBPA? layari portal ini






No comments: