Monday, June 08, 2009

Jika mahu direnungkan yang silam...

Perihal PPSMI

Aku sekadar ingin menyalin semula potongan isi naskah biografi "Daim Yang Diam" untuk renungan bersama, isunya sudah menjadi sejarah, namun sejarah dan pengalamannya mungkin sedikit sebanyak tercermin apa yang berlaku pada kemelut PPSMI, beza tetap berbeza...terpulang pada interpretasi masing-masing.

-Daim dan Isu Bahasa-

"..Dalam isu bahasa, Daim ikut terlibat menentang rang Undang-Undang Bahasa 1967. Beberapa pihak bukan melayu telah cuba mempertahankan kedudukan bahasa inggeris dan bahasa lain sebagai bahasa rasmi.

Bahasa Melayu akan tenggelam sebagai bahasa rasmi kerajaan dan bahasa kebangsaan sekiranya undang-undang membolehkan penggunaan bahasa inggeris dan bahasa lain dibentangkan dan diluluskan oleh Perlimen.

Dengan semangat nasionalisme yang menyala, Daim bersuara lebih daripada yang sepatutnya dalam isu ini. Daim menjadi begitu popular, sehinggakan ada penyokong PAS di Kelantan meminta beliau menjadi wakil rakyat mereka apabila seorang Ahli Dewan Rakyat meninggal dunia!.

"Saya masih ingat pada suatu malam pada tahun 1967, semasa saya dirumah, Syed Albar menelefon saya meminta saya segera ke rumahnya di Brickfield,"
"Bila saya sampai dia beritahu Syed Nasir berada di DBP sedang menangis kerana Tun Ismail beri amaran kalau beliau benarkan forum menentang rang undang-undang di DBP,beliau akan ditangkap"
"Biarkan Syed Nasir ditangkap, dia akan jadi hero melayu," kata Daim.
Syed Albar jawab,"Cakap pandai, mana dia berani?"
"Habis...tiada forum?" tanya Daim.
"Forum itu berpindah ke Dewan Guru di Kampung Baru," kata Syed Albar.
Daim meminta diri untuk pergi ke sana. Daim lihat di pentas Zainal Abidin Wahid (kini Prof.) menangis dan bersumpah tidak akan sokong UMNO lagi selepas itu...."

(sumber : Fatini Yaacob, Daim Yang Diam: Sebuah Biografi. Imbas Cemara.1997.)

Apa yang boleh difahami dari peristiwa ini ialah, jika penentangan dari luar tidak mampu menguris, maka asakan dari dalam adakalanya lebih terkesan. Peristiwa besar 1967 yang menggoyangkan kerukunan sesama ras melayu, lalu muncullah keranda 152. Kemelut PPSMI masakini membuka semula lipatan sejarah 42 tahun yang lalu. Pejuang tegar era itu ramai yang telah pulang ke dakapan ilahi, namun pejuang yang masih ada terus berjuang mempertahankan akar jiwa melayu dari dicabut, ironinya yang mahu melakukan onar itu adalah dari kerabat bangsanya sendiri.

No comments: