Tuesday, January 08, 2008

Bila Malam Bulan Mengambang....

Dah macam cerite Nek Nak pulak....

Bila Malam Bulan Mengambang I

Semalam kariah Pak Yob mengalami gangguan letrik.....memang jarang sebenornya perkhidmatan ini terganggu..tapi ntah ngape bila dekat2 nak "musim memangkah" ni terjadi peristiwa sedemikian..kalut juge dibuatnya..kebetulan Pak Yob kerja malam, balik rumah kununnya nak makan, mandi dan "membuang toksik" dalam badan....bile dah jadi lagu tu, maka terbantutlah segala rancangan..makan pun terpaksa bertenggek tepi tingkap...mujor ada limpahan cahaya sang bulan..takut jugak makan dalam gelap..kot melintas cicak kubin atas ikan tu sape nak nampak ye tak..(Pak Yob pernah mujor-mujor lagi tak tertelan cicak kubin masa minum milo...tak perasan..menatang tu nyorok celah buih..Pak Yob belah je lepas tu menonong buat tak tahu..kot la kata tuan kedai tu tegor mintak duit....memang makan penampor le jawapnya dia), mujor Pak Yob tak jadi Cicak Man. Dalam gelap tu mujor ada handphone, dapat juga cari tombol pintu....lilin? tak kuasa Pak Yob nak selongkar laci-laci tu...tapi ada jugak Pak Yob cari lampu emergency yang dapat percuma beli air-cond dulu...haram..dua-dua tak buleh idup....lupa nak charge...lupakan ajelah.
Gambor hanya hiasan...


Bila Malam Bulan Mengambang II

On the way ke pejabat...memang gelap gelitalah..rumah jiran tetangga pun gelap gelita...nampaknya deme senasib dengan Pak Yob....tut..tut..bila Pak Yob melintas ada satu kawasan perumahan tengah nak naik...terpandang sederet rumah kongsi yang terang benderang....senyap...cuma kedengaran ngauman enjin generator....mungkin penghuninya sedang asyik menonton "Buletin Utama" gamaknya atau cerita "Cintaku di Rumah Susun" atau mungkin juga ketika itu sedang ditayangkan sinetron "Gengsi Gede-Gedean" masa tu....kalau diikutkan hati nak juga rasanya "bela" barang sekor dua generator kat rumah tu...sampai ofis terus pak yob coretkan entri ni..sekurang-kurangnya adala jugak entri baru..inilah hikmah disebalik kegelapan.


Mujor tak jadi macam ni....

2 comments:

McBudu said...

Walaupun tak jadi cicakman... namun ciri-ciri cicak tu ada dalam diri pak yob. Contohnya...jejari senang melekat kat keyboard

Pak Yob said...

kengkadang je lekat...