Thursday, July 13, 2006

saja nak merepek 1

Dah lama tak memblog....kira tempoh berkabung England being thrown out from WC la....WC pun dah abis...tahniah untuk Italy, walaupun kemenangan mereka cam tak dramatik dan kurang menarik..sebab tu perlawanan akhir tu diletakkan sebagai kedua terburuk dan kurang menarik selepas perlawanan akhir France 98 (France vs Brazil)...Zidane vs Materazzi? insiden tu kira cam Mawi vs Ina jugak la....penuh misteri dan orang luar pulak yang memandai buat andaian. Bila WC dah berakhir...rasa rindu pulak saat2 bangun pagi tengok bola...skang rasa kosong...dah tak "berani" sangat nak tgk tv....kecuali time slot "Mentari Jingga", "Gitu-gitu Apek" ngan "AC Disini".....Akademi Fantasia? aku rasa cam dah anti climax la siri ni...dia punya impak tak sama dengan AF1, AF2, AF3...walaupun masa AF1 dulu, rasanya majoriti orang duduk lembah kelang aja yang ada Astro. Tak tahulah kalau aku sorang aja yang rasa macam ni....perasaan yang sama juga berlaku pada rancangan-rancangan realiti tv yang pernah aku "follow" suatu ketika dahulu...macam "Survivor", "The Apprentice" dan "Amazing Race" ....macam "The Contender", aku tak sabar siaran musim kedua tak lama lagi..."The Contender" memang benar-benar realiti...kena menang secara fizikal...atas keupayaan sendiri...walaupun kekadang juri pun cam berat sebelah jugak...ada aksi plus drama...tu yang pump the adrenalin tu. Kat CH9 ada Akademi Al-Quran....menarik..tapi aku tak pernah berkesempatan untuk tengok..pasal ASTRO tak masukkan Ch9 dalam sistem dia..(alasan.....). Minggu lepas sambil tunggu game WC aku sempat layan satu Filem lama, judul "Sayang Anakku Sayang"....melankolik filem ni...teraju utamanya Zulkifli Zain, Noor Azizah, Mak Enon...pelakon kanak-kanak si Aziz M. Osman (Aziz menang "Best Child Actor" untuk filem ni di 22nd Asian Film Festival tahun 1976)...aku ingat lagi kali pertama aku tengok filem ni masa budak-budak dulu....berderai airmata aku dibuatnya...tapi sekarang dah boleh kontrol. Filem sekarang ni dah kurang impaknya...balik2 ambik penyanyi jadi hero untuk lariskan filem, lepastu buat filem ringan...kononnya filem berat tak sesuai dengan masyarakat...mungkin ada benarnya, pasal yang penuhkan panggung tu bebudak remaja yang nak tengok Adam AF, Khai AF, Misha Omar, Apek....berapa sangat yang peduli dengan penampilan pelakon berkualiti macam Fauziah Nawi, Abu Bakar Omar, Khalid Salleh dan ramai lagi angkatan lama. Dulu pernah ada senario ambik penyanyi jadi pelakon, sekitar tahun 70an, macam Hail Amir, Latiff Ibrahim, Sharifah Aini, Dhahlan Zainuddin, Uji Rashid, Gaya Zakry, Broery dan ramai lagi....tapi lakonan mereka ini disokong dengan skrip dan naratif yang kuat...bimbingan pengarahan yang tiada kompromi..mungkin polisi era itu ialah kualiti dahulu, keuntungan kemudian..hasilnya penampilan lakonan mereka juga berkesan..seterusnya mereka dapat kuasai dua bidang seni itu serentak, nyanyian dan lakonan. Kalau tidak masakan filem mereka masih dikenang hingga kini......aku pastinya lebih menantikan tayangan semula filem lama seperti "Cinta dan Lagu", Sesejuk Air mata ibu", "Anak Sulung Tujuh Keturunan","Anita Dunia Ajaib", "Bintang Pujaan","KIsah Seorang Biduan", "Matinya seorang Patriot" dan banyak lagi dari menantikan filem "Sembilu", "Pemburu Bayang" atau "Anak Mami" sekalipun....tapi ini bagi diri aku la...orang lain mungkin berbeza.


p/s MTO eh...indica suka filem "Melati Putih" pasal ada Tantiana dan Rokiah Shafie...he..he..

3 comments:

McBudu said...

Aku ingat ko dah pencen memblog, cuti tanpa gaji ke...

Pak Yob said...

Tak, aku cuti sabatikal...nak buat PhD..he..he..

Unknown said...

saya suka filem 'Bintang Pujaan'....Kak Pah mmg pandai berlakon juga.