Monday, April 27, 2009

Seminar Pengetahuan Tradisi dan Harta Intelek, sempena Hari Intelek Negara.

Acara yang berlangsung pada 24-25 april lalu dapat pakyob hadiri dengan penuh. Dengan bekal minat yang mendalam, seminar ini merupakan antara seminar yang dirasakan amat singkat dek kerana khusyuk dengan pembentangan yang sangat bermaklumat dan menarik. Motif seminar ini sebenarnya adalah untuk memasyarakatkan maklumat tentang peranan institusi muzium dalam memartabatkan warisan khazanah negara atau harta intelek.


Pembuka acara...persembahan dari masyarakat pribumi suku kaum temiar, sahabat kita ini berasal dari sebuah perkambungan orang asal di Gombak, selangor. Vokalis persembahan ini juga merupakan tok bomoh bagi masyarakat ini.


Sebuah persembahan deklamasi sajak oleh Akiya, penggiat seni dari masyarakat pribumi, beliau kini mencurah bakti di LESTARI, UKM.


Ucaptama oleh Datuk Dr. Adi Taha, mantan Ketua Pengarah Muzium Negara, beliau kini berkhidmat sebagai Felo Utama Muzium warisan akademik UKM.


Pakar tersohor dalam ilmu berkaitan masyarakat Pribumi, Prof. Emeritus Datuk Dr. Hood Salleh, sebagai Pengarah Muzium Warisan Akademik UKM beliau merupakan aset yang amat bernilai bagi UKM.

No comments: