Wednesday, December 24, 2008

Jangan Kerana Nyamuk Habis Kelambu Dibakar


Lamaku menunggu....


Semalam Pak Yob berurusan dengan sebuah institusi perbankan yang besar dalam negara kita, mungkin ditakdirkan agak malang sedikit hari itu, Pak Yob terpaksa menunggu agak lama sebelum peluang berurusan itu tiba.

Sebenarnya sehari sebelumnya Pak Yob telah dikecwakan dengan "maaf la encik, hari ni sistem off-line"...tidak mengapalah, Pak Yob tak sedikit pun marah pada institusi berkenaan kerana dah memang fitnah sistem ni...dimana-mana pun pasti ada hari offnya. Di tempat kerja Pak Yob pun ada berlaku hal off line ini jadi kita sama-sama maklum betapa resah dan gelisahnya pada pekerja mahupun pelanggan yang terlibat. Kita yang nak menerangkan alasan "off-line" pun berat apatah lagi yang menerima alasan itu.

setelah lama menunggu maka peluang Pak Yob pun hadir, alhamdulillah urusan itu dapat berjalan tanpa gangguan off-line lagi. Cuma mungkin lazim ada beberapa perkara yang tidak menyedapkan mata dan hati pelanggan berlaku, umpamanya kakitangan yang memberi maklumat yang tidak membantu, prosedur menunggu giliran yang tidak sistematik sampai ada yang lama menunggu baru tahu yang ada prosedur yang perlu diikuti, akhirnya yang datang kemudian yang dapat berurusan dahulu.

Keadaan ini membawa Pak Yob terkenang beberapa minggu lalu di saluran radio bernama, ada seorang pemanggil yang "menghentam sepuasnya kakitangan kerajaan yang dikatakan dimanjakan dan diberi pelbagai keistimewaan yang langsung tidak setimpal dengan budaya kerja mereka. Pak Yob faham dan maklum kerana adanya kakitangan yang memang tidak efisien dalam agensi kerajaan, tetapi Pak Yob rasa "angin" juga dengan pemanggil yang seolah pukul rata semua kakitangan kerajaan sebegitu.

Mungkin si pemanggil terlupa nak menggunakan perkataan "segelintir" atau sengaja bersikap "marahkan nyamuk kelambu dibakar". Mungkinkah dia lupa ada dikalangan kakitangan kerajaan yang berkerja lebih dasyat dari rakan sejawatan mereka dari agensi swasta dan diberi imbuhan jauh lebih kecil? tahukah dia bahawa agensi kerajaan mempunyai pelbagai alat ukurtara, penunjuk prestasi dan sebagainya bagi menjamin kualiti kerja yang memuaskan hati pelanggan?. Pak Yob tak nafikan ada yang membawa lumpur, tapi untuk menyalahkan secara total itu tidak wajar dan "boleh mendatangkan marah..." (seperti kata Abdul wahab Ulam Raja..)

Pengalaman di Bank semalam cukup membuktikan bukan agensi kerajaan sahaja yang adakalanya mengalami "hiccups", tetapi agensi selainnya juga adakala "terpeleot" jugak kan.

1 comment:

JueOny said...

semua atm cash deposit maybank seluruh bangi semalam n ari ini 'sistem tergendala'. Ini boleh mendatangkan marah....