Sunday, January 19, 2014

Perlawanan Persahabatan 1991: Malaysia 2 England 4.

Oleh: Harith Faruqi Sidek




12 June 1991, pasukan bolasepak England memenuhi jemputan mengadakan perlawanan persahabatan dengan pasukan kebangsaan di Stadium Merdeka. England yang pada ketika itu boleh dikatakan pasukan keempat terbaik dunia setelah tewas perlawanan penentuan tempat ketiga kepada Italy pada kejohanan Piala Dunia 1990. Pasukan negara tewas kepada England dengan empat (4) gol berbalas dua (2), keempat-empat gol pasukan England dijaringkan oleh Gary Lineker, yang juga merupakan bekas penjaring terbanyak Piala Dunia 1986 di Mexico. Kedua-dua gol pasukan negara dijaringkan oleh Matlan Marjan, pemain kelahiran Sabah yang ketika itu berusia 22 tahun. 

Sebagai rekod, Matlan Marjan merupakan pemain Malaysia pertama yang menjaringkan gol ketika bertemu pasukan utama England, sebelumnya Allahyarham Mokhtar Dahari berjaya menjaringkan gol ketika bertemu pasukan England B pada tahun 1978. Gary Lineker dinobatkan sebagai pemain terbaik perlawanan sementara pemain negara yang mendapat perhatian dan pujian selain Matlan Marjan ialah Azizol Abu Haniffa, meskipun masuk sebagai pemain gantian, aksi pemain tengah itu sudah cukup menarik perhatian bekas pemain kebangsaan England, Trevor Brooking.


Sumber:
Husin Rahman. (13 Jun 1991). To the two goals star, the spoils. The New Straits Times.p.48.

Lazarus Rokk. (13 Jun 1991). Matlan Steals a bit of glory: Lineker's four-goals blast sinks Malaysia. The New Straits Times.p.48.

No comments: