Sunday, November 03, 2013

Pakcik Mohamad Nor Hamid: Bekas kelasi melayu di Liverpool berlakon disamping P.Ramlee.

Oleh; Harith Faruqi Sidek

Pakcik Mohamad Nor Hamid...bekas kelasi di Liverpool.


Pada tarikh 1 November 2013, telah diadakan mesyuarat kedua jawatankuasa bertindak untuk menyelamatkan rumah warisan melayu Liverpool no.7, Jermyn Street. Mesyuarat tersebut turut disertai oleh seorang bekas kelasi melayu di Liverpool, iaitu Pakcik Mohamad Nor Hamid. Pakcik Mohamad Nor sememangnya menjadi sumber rujukan bagi sesiapa yang menjalankan penyelidikan berkaitan melayu Liverpool, maka tidak hairanlah jika nama beliau acapkali muncul dalam karya sarjana dalam dan luar negara, antaranya Profesor Tim Burnell dari Singapura.

Sebelum dan selepas mesyuarat, Pakcik Mohamad Nor atau lebih mesra dengan panggilan Pakcik Mad Nor telah berkongsi kisah dengan melayan apa jua soalan atau isu yang dibangkitkan oleh ahli mesyuarat, antaranya isu peranan masyarakat melayu dalam sejarah pembangunan Masjid Ar-Rahma, rumah kelab MSA yang kian uzur sehinggalah kepada pengalaman beliau sendiri sebelum sampai di Liverpool.

Pakcik Mad Nor yang berasal dari Melaka ini  rupanya pernah bekerja di Studio Jalan Ampas, Singapura dibawah syarikat Shaw Brothers. Malah beliau turut berkongsi kisah bagaimana beliau pernah bergandingan dengan Allahyarham P.Ramlee dalam filem 'Antara Senyum dan Tangis' yang diterbitkan dalam tahun 1952.



3 comments:

Abe Nik said...

ada no tel pakcik mat noor tak?

Harith Faruqi Sidek said...

Salam Abe Nik,

Saya boleh dapatkan, tapi saya tak boleh nak paparkan kat sini untuk tatapan umum.

Las Nenitas De Facebook said...

Hii thanks for sharing this