Wednesday, August 12, 2009

Topeng Muka : Konflik Tanggungjawab Sosial.

Bencana H1N1 semakin menggila, sehingga kini ianya telah merentap 38 nyawa, kini ‘kita seumpama pepatah “Life is like a box of chocolate, u will never know what u gonna get”. Kementerian atas kapasiti amanah mereka telah berkempen tentang keperluan pencegahan dari serangan virus ini…kebersihan diri, elakkan dari menghadiri keramaian dan yang paling ketara ialah pemakaian topeng muka atau surgical mask. Pemakaian topeng ini walaubagaimana pun mengundang konfliknya sendiri tanpa disedari atau disengajakan. Secara psikologi, bilamana kedapatan ramai warga yang memakai topeng ini, tanggapan langsung yang menerpa pastinya ruang atau kawasan itu merbahaya atau ada sesuatu yang tidak enak sedang berlaku, lalu langkah mengudur diri adalah pilihan yang utama, lalu bagi premis yang berorientasikan perniagaan akan terkesan.

Begitu juga dengan suasana komunikasi, pasti ada rasa tidak senang jika seorang yang tidak memakai topeng dengan penutur yang memakai topeng, adakah yang memakai topeng itu prejudis atas semua orang sekelilingnya…dengan tanggapan mereka mungkin pembawa virus. Keadaan pastinya lebih rumit bila yang memakai topeng terpaksa berhadapan dengan kenamaan atau atasannya.

Memang ada beberapa kejadian dimana si pemakai diminta menanggalkan topeng tersebut atas alasan tidak sopan serta mengudang persepsi negatif dari orang luar. Berbagai alasan yang menarik juga diberikan bagi mengukuhkan arahan mereka, antaranya yang maut itu hanya dari kalangan mereka yang tidak mempunyai rekod kesihatan yang baik, ada juga yang beralasan bahawa jika dihitung jumlah kematian seluruh negara atas sebab yang selainnya adalah lebih tinggi…lalu apalah sangat dengan bilangan kematian yang ada sekarang.

Bagi aku, pemakaian topeng ini tidak wajar ditegah, kerana dalam situasi semasa mereka yang memakai topeng inilah manusia yang paling bertanggungjawab, kerana jika mereka pembawa, virus itu dapat dielak dari menjangkiti orang sekeliling, sementara jika mereka negative, mereka juga dapat mengelakkan dari dijangkiti virus H1N1, lalu meraka yang rapat dan berhubungan dengannya akan terhindar sama.

Persetankan apa kata mereka yang tidak mengendahkan topeng ini, kamu ada pilihan tanpa paksaan, mahu pakai bisa..atau jika dipakai lebih bertanggungjawab dirimu itu. Bagi aku niat aku memakai topeng ini adalah demi kemaslahatan keluargaku terutama anak-anak yang masih kecil. Pelik juga bila perkara yang baik untuk sejagat diheret konflik yang tidak sepatutnya.

No comments: